Saturday, June 14, 2014

Tips Penjimatan Minyak Kenderaan


- gambar Pakcik Google-


Minyak kereta cepat habis? Mengeluh itu ini?

Sebenarnya ada beberapa tips untuk pengguna knderaan baru mahupun lama. Mungkin ramai yang sudah tahu dan mungkin ada juga yang tidak pernah tahu. Terutama pada mereka yang baru memeliki kereta sendiri.

Berikut di bawah adalah beberapa tips menjimatkan minyak. Take note! Hehe

  Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk.
Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari yang mana ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda.
Oleh dengan itu, bagi mengurangkan kerugian petrol anda ‘hilang’ ditelan angin hendaklah jadikan amalan mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk.

 Isi minyak dengan perlahan-lahan
Cara ini adalah supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda. Kawal picu dengan menarik secara separuh penuh. Ini dapat mengurangkan wap keluar bersama-sama petrol.

 Isi minyak semasa tangki separuh penuh.
Ini kerana semakin banyak baki minyak dalam tangki semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.

  Kurangkan beban atau berat kenderaan anda
Buang barang yang tidak perlu seperti timbunan fail-fail, buku-buku atau peralatan kerja anda (kereta anda bukan stor). Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus.

 Periksa tekanan angin tayar anda.
Perhatikan tayar anda dan pastikan tekanan angin betul dan mencukupi. Tayar yang kurang angin akan membuatkan kereta menjadi berat dan menyebabkan penggunaan minyak bertambah lima peratus kerana geseran tayar yang berlebihan.

 Penyelenggaraan
Penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50 peratus. Jangan malas check tahap palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa secara berkala. Jika malas (terutamanya wanita) boleh hantar ke bengkel yang bertauliah setiap bulan dan boleh saja suruh mekanik yang periksa.

 Matikan enjin
Jika kereta tidak bergerak, matikan enjin jika sekadar menunggu seseorang atau menunggu traffic light yang sangat lama. Elakkan menekan pedal minyak ketika kenderaan tidak bergerak.

 Penggunaan gear yang betul
Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin
menjadi lebih pantas. Jangan malu-malu menggunakan mod ‘ekonomi’ jika kereta anda memilikinya.

 Penggunaan Brek yang betul
Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur. Elakkan brek mengejut.

 Rancang perjalanan
Merancang perjalanan dapat mengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkan masa, wang dan mengelakkan tekanan.
Anda juga boleh buat melakukan dua kerja pada satu masa contohnya dengan memaksimumkan sebaik mungkin satu perjalanan anda contohnya semasa anda pulang dari kerja, bolehlah singgah membeli barang keperluan rumah di mana-mana kedai yang berdekatan.
Jadi, anda tidak perlu lagi keluar semasa hujung minggu. Kan jimat minyak macam tu.

 Minimum penggunaan kenderaan
Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana ini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40 peratus. Kalo dah terlalu dekat elok guna basikal atau motosikal saja berbanding kereta. LC sekarang RM6000 je. Takkan tak mampu kot. Nak lagi jimat pakai motor Honda. Memang jimat

 Tutup air-cond
Apabila cuaca luar sudah sejuk (malam atau di tanah tinggi) eloklah matikan air-cond anda. Selain itu, matikan juga aircond anda bila sudah hampir tiba ke destinasi. Penggunaan minyak bertambah 10% apabila menggunakan aircond.

 Tutup tingkap kereta
Pastikan tingkap kereta ditutup semasa memandu untuk melancarkan pergerakan kereta. Jika tidak, kereta anda akan mengalamai rintangan angin menyebabkan kereta bergerak perlahan dan menyebabkan anda menekan minyak lebih banyak untuk bergerak.

 Elak jalan sesak
Kurangkan perjalanan kereta semasa waktu puncak bekerja. Mulakan perjalanan sebelum jalan menjadi sibuk. Kesesakan jalan raya menyebabkan enjin kereta mengalami pembaziran kerana tidak bergerak.

 Jaga enjin kenderaan
Pastikan enjin berfungsi dengan baik dan sentiasa diservis … Tukar minyak pelincir mengikut jadual selaras dengan cadangan pengeluar kenderaan. Dan
juga gunakan minyak pelincir berkualiti tinggi untuk memaksimumkan keberkesanan enjin. Tanya mekanik bertauliah kalau tak pasti minyak pelincir mana yang terbaik.

 Sentiasa berkongsi kenderaan
Jika anda dan rakan anda pergi ke tempat kerja yang sama apa bergilir-gilir tumpangkan kenderaan. Selain menjimatkan minyak, kesesakan jalan raya boleh dikurangkan. Itu pun jika semua pengguna jalan raya melakukan amalan ini.

 Panaskan enjin dengan betul
Biarkan enjin kereta anda sekurang-kurangnya 30 saat sahaja setelah enjin dihidupkan. Tak perlu tekan pedal untuk memanaskan enjin kerana ia akan membazirkan minyak sahaja.

 Guna NGV
Semestinya penggunaan NGV lebih jimatt berbanding petrol. Sehingga
kini banyak kedai NGV installer/conversion sudah kehabisan stok dan pelanggan terpaksa menunggu giliran.

Banyakkan? Kalau rasa nak berjimat-cermat, bolehlah praktikkan semua tips di atas. Tiada rugi, malah untuk kebaikan kita juga. Hee


Ada orang cakap petrol Shell lagi bagus dan jimat daripada petrol yang lain. Pendapat korang? 

P/s: Orang nak pakai kereta, kena reti selok-belok kereta. Ye dok? Hehe 

6 comments:

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

Terima kasih bg tips. Ena ni bila dah ada kereta, baru rasa yang banyak duit diperlukan untuk isi minyak kereta. Asyik nak habis je. So ena harap bila dah guna tips ni, boleh la jimat kos. hehehe

hana hadi said...

tq info ni..sangat berguna

Cik Asma BLuppy said...

bagus tips ni tapi tips kurangkan beban dalam kereta tu memang susah nak buat. kereta dah macam ofis bergerak. hehe

MaSyGhuL OnLine said...

Salam, feel free to join my contest, 17 Jun - 8 Julai 2014. TQ

http://masyghulonline.blogspot.com/2014/06/giveaway-contest-masyghulonline-pelikat.html

-admin-

Hafiza AizZawa said...

semua betul... tapi bab elak jalan sesak tu mmg tak dpt la..

Qaseh Vee said...

klu guna gear auto , lagi laju minyak kan ...