Thursday, December 1, 2016

#30dayschallenge : Day 1


Assalamualaikum.



Alhamdulillah, hari ni dah masuk 1 Disember 2016. Ini bermakna ini bulan terakhir untuk tahun 2016. Pejam celik pejam celik dah nak masuk tahun baru kan. Sekejap sungguh masa berlalu. Sampaikan blog yang terabaikan sekian lama pun tak perasan. Ehhh. 

Ok. Setiap kali nak tiba tahun baru, mesti akan macam-macam azam kauorang kan? Ni dah hujung tahun. Apa macam dengan azam tahun 2016 kauorang? Ada yang sudah tercapai atau belum? Hehehe

Salah satu azam 2016 aku adalah untuk dapatkan berat badan ideal yang diidamkan. Heee. Hampir nak capai dah. Cuma kena usaha sikit lagi. Yeahh I know I can do it!

Jadi bersempena bulan Disember adalah bulan terakhir untuk tahun 2016 dan merupakan bulan terakhir untuk capai azam 2016, aku decide untuk beri cabaran pada diri sendiri iaitu '30 days challenge'. 

Apa yang dibuat sepanjang #30dayschallenge? Sepanjang 30 hari ini, aku akan amalkan pemakanan 'clean diet' beserta senaman kardio setiap hari. Yeahh setiap hari. Clean diet yang diamalkan adalah mengikut diet atkins dan senaman kardio pula adalah jogging atau cycling.

Pagi & tengah hari: Ayam goreng, ikan goreng dan salad hijau
Malam: Ikan bakar sekerat dan green tea Jasmine dicampurkan sekali dengan chia seed

Yes. Aku sudah berjaya buang berat sebanyak 30kg dengan amalkan diet atkins beserta senaman sebelum ni. Alhamdulillah. Bersyukur sangat. Sekarang nak sambung buat atkins bukan bermakna berat naik, tapi badan sudah biasa dengan diet atkins daripada diet-diet yang lain. Jadinya, menu untuk hari pertama #30dayschallenge adalah seperti di atas.


Senaman kardio adalah salah satu senaman cepat untuk penurunan berat badan. Yes. Semenjak bulan lepas, sebelum pergi kerja, aku akan curi sedikit masa untuk jogging ataupun cycling selama 30 minit. Tapi kebanyakkannya jogging. Jogging area kampung sambil hirup udara pagi yang segar. Heee

Kita tengok nanti hasilnya, sejauh mana #30dayschallenge ni membantu aku untuk dapatkan berat idaman sebelum 2017. InsyaAllah. Dulu 30kg boleh buang macam tu je kan dan kenapa tidak sekarang. Hehehe. 

1 comments: